چه زمانی و با چه مسافتی باید روغن موتور را تعویض کرد؟

admin
۶ آبان, ۱۴۰۲
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

اگرچه تعویض روغن خودرو و زمان مناسب برای عوض کردن آن‌یکی از بی‌شمار موارد کوچکی است که در زمینه خودرویی مورد بحث قرار می‌گیرد اما بدون شک، داشتن روغن موتور مناسب و سالم، می‌تواند درست مانند خون سالم در بدن انسان، از حیاتی ترین های یک خودرو تلقی شود. همچنین، اگر شما از دسته کسانی هستید که به موقع روغن موتور خودروی تان را تعویض نکرده و یا روغن مناسبی مصرف نمی‌کنید، باید منتظر پاسخ خودرو به این کار نیز باشید.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که تعویض روغن خودرو در یک بازه زمانی مناسب می‌تواند هر سه ماه یکبار و یا حدود هر 5,000 کیلومتر باشد. موردی که شاید بارها آن را شنیده باشید و البته بیشتر خودروها می‌توانند با مسافت خیلی بیشتر از این حرف‌ها و بدون نیاز به تعویض روغن، به‌درستی کارکرد خود را ارائه دهند.

اگر هم از آن دسته افرادی هستید که زودتر از موعد روغن خودرو را عوض می‌کنید باید بدانید که این کار، کمک چندانی به خودرو نخواهد کرد. البته این کار ضرری برای خودرو ندارد اما می‌تواند موجب هدر رفتن پول، زمان و منابع شما شود. همچنین، بیرون ریختن روغنی که هنوز از عمرش باقی‌مانده است می تواند به محیط‌زیست نیز آسیب برساند.

در این مطلب از کالا کار، برای شما عزیزان،4 زمان مناسب توصیه‌شده به منظور تعویض روغن را گفته‌ایم که می‌تواند بسته به عواملی مانند نوع خودرو و رانندگی شما، متفاوت باشند.

  • هر 1,000 مایل (حدود 1,600 کیلومتر) یا هر 6 ماه
  • هر 3,000 مایل (حدود 4,800 کیلومتر)
  • هر 5,000 تا 7,500 مایل (حدود 8,000 تا 12,000 کیلومتر)
  • هر 10,000 تا 15,000 مایل یا هر 6 ماه (حدود 16,000 تا 24,000 کیلومتر)

بیایید نگاهی به شرایط متفاوت برای هریک از موارد بالا بیندازیم:

تعویض روغن در هر 1,600 کیلومتر

تعویض روغن در بازه های مسافتی 16,000 کیلومتری

اگر شما برای خودروی تان قصد خرید روغن‌های معروف به سنتتیک (مصنوعی) رادارید باید بدانید که این روغن‌ها در کنار قیمت بالاتر نسبت به روغن موتورهای معمولی، هم می‌توانند مسافت بسیار بیشتری را برای خودرو به ارمغان بیاورند و هم مزایای بیشتری نسبت به روغن‌های معمولی دارند. همچنین، روغن‌های سنتتیک، عملکرد بهتری داشته و برای محیط‌زیست نیز ضرر کمتری دارند.

البته باوجود مزایای بیشتر این نوع از روغن‌ها، اگر خودروی شما نیازی به آن ندارد پس‌ازآن ها استفاده نکنید. اگر شما با خودروی تان، بارهای سنگین را جابجا می‌کنید، روغن سینتتیک(Synthetic) می‌تواند در کاهش فشار و استرس وارد به موتور خودرو، بسیار موثر باشد. همچنین اگر خودروی شما مستعد روغن‌سوزی و گرفتگی مجرای روغن (زمانی که موتور خودرو با پسماند روغن فاسد شده دچار گرفتگی شود) آن وقت باز هم روغن‌های سینتتیک می‌توانند کمک حال شما باشند.

اما چراغ‌های هشدار روی داشبورد به چه معنا هستند؟

اگرچه تعویض روغن خودرو و زمان مناسب برای عوض کردن آن‌یکی از بی‌شمار موارد کوچکی است که در زمینه خودرویی مورد بحث قرار می‌گیرد اما بدون شک، داشتن روغن موتور مناسب و سالم، می‌تواند درست مانند خون سالم در بدن انسان، از حیاتی ترین های یک خودرو تلقی شود. همچنین، اگر شما از دسته کسانی هستید که به موقع روغن موتور خودروی تان را تعویض نکرده و یا روغن مناسبی مصرف نمی‌کنید، باید منتظر پاسخ خودرو به این کار نیز باشید.

اگر هم رنگ روغن کدر و گرفته است، زمان تعویض آن فرارسیده و اگر رنگ شیری مانندی داشته باشد، ممکن است موتور خودروی شما ماده خنک‌کننده خود را نشت دهد. اگر هم خودروی شما از آن سامانه‌های ذکرشده در بالا را داشته باشد، نیازی به بررسی فیزیکی شما نیست مگر اینکه بخواهید کامل اطمینان پیدا کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.